10 tips om je ochtendroutine te doorbreken

Maak je al te lang steeds hetzelfde ontbijt? Begin je de dag altijd met een groot glas water? Of maak je eerst thee voordat je gaat douchen? Een ochtendroutine heeft veel voordelen, maar soms is het ook goed om deze te doorbreken. Psychologisch onderzoek toont namelijk aan dat nieuwe prikkels goed zijn voor je mentale gezondheid. In deze blogpost ontdek je alvast 10 tips om je ochtendroutine te doorbreken - klaar om de dag te plukken?

Door: Louie Van Nieuwenborgh / 05/31/2021

1. 📱 Ogen open, gsm toe

Ken je het gevoel: je wordt wakker en je bent meteen benieuwd naar welke impulsen je gsm je kan bezorgen? Van een Instagram like tot een nieuwe email: deze supersnelle impulsen zijn het laatste wat je brein ‘s ochtends nodig heeft. In plaats hiervan kan je je beter focussen op rustige en ‘analoge’ activiteiten, zoals douchen, je ontbijt bereiden of je lijf stretchen. Zo wordt je aan het begin van de dag niet meteen overstelpt!

2. 🏋️‍♂️ Doe een korte workout sessie

Je hoeft geen topatleet te zijn om ‘s ochtends je spieren op te warmen. Op het internet vind je talrijke workouts die zelfs maar 10 minuten duren: van yoga tot aerobic of stretch oefeningen. Zo ben je helemaal fris om de dag in te vliegen!

3. 🍽 Probeer een nieuw ontbijt recept

Eet je elke ochtend dezelfde muesli? Wil je graag een gezonde ontbijtroutine aanhouden, maar ben je op zoek naar iets nieuws? Dankzij onze ontbijt recepten kan je ‘s ochtends je smaakpapillen meteen verrassen: van een Midden-Oosterse granola tot Deens smørrebrød of krokante appel-dadel granola.

4. 🚿 Neem een koude douche

Deze tip heb je waarschijnlijk al eens gehoord, maar is daarom niet minder handig. Een koude douche zorgt ervoor dat je meteen wakker bent: ideaal als je ‘s ochtends moeilijk uit bed geraakt dus. Bovendien is het goed voor de bloedsomloop: een win-winsituatie!

5. 😌 Doe de Wim Hof methode

Dit ochtendritueel lijkt op het eerste gezicht best ingewikkeld, maar zal ongetwijfeld een goed effect hebben op je stressniveau en prestatie gedurende dag. Wanneer je wakker bent, ga je meteen in een meditatiehouding zitten en volg je deze stappen:

  1. Doe 30 ‘power breaths’, waarbij je kort inademt door de mond of neus, en kort uitademt door de mond - net zoals je een ballon zou opblazen.
  2. Houd zolang je adem in, tot je naar zuurstof snakt.
  3. Adem diep in en houd dit aan gedurende 10 seconden.
  4. Herhaal stap 1 tot en met 3 drie keer.
  5. Neem een koude douche.

6. 💭 Schrijf je eerste gedachten op

Welke gedachten komen meteen in je hoofd wanneer je ‘s ochtends je ogen opent? Schrijf het op of herhaal het voor jezelf: zo ben je je meer bewust van je eigen gedachten en start je je dag meteen met een open mindset.

7. 🚂 Pendelen = spontane impulsen

Neem je elke ochtend de trein of bus? Hoogstwaarschijnlijk probeer je dan de tijd door te brengen door op je gsm te scrollen, naar muziek te luisteren of een boek te lezen. Maar probeer ook eens impulsen in je omgeving op te nemen. Wat doet het koppel aan de andere kant van de treincoupé? Welk weer is het buiten? Als je je hierop focust, zal je merken dat je hersenen meer ruimte krijgen voor spontane input!

8. 🎥 Maak een 1 seconde jaarvideo

Houd je van herinneringen? Dan ben je ongetwijfeld fan van de ‘1 Second Everyday’ app! De opzet hiervan is om elke dag een video van 1 seconde te maken. Neem bijvoorbeeld een korte video van je ontbijt, ochtendwandeling of zonsopgang. Op het einde van het jaar kan je de hele video bekijken en heb je een mooie compilatie.

9. 💡 Lees alleen positief nieuws

Stap je soms met het verkeerde been uit bed? Dan is het tijd om positieve impulsen op te nemen! Surf naar Positive News en ontdek welke positieve dingen er in de wereld gebeuren. Je zal ervan versteld staan hoe jouw humeur binnen een mum van tijd verandert…

10. 💤 Houd een droomdagboek bij

Het bekende gezegde luidt: “dromen zijn een sleutel naar het onderbewustzijn”. Probeer daarom je dromen af en toe op te schrijven en aan introspectie te doen. Zo herken je hier misschien een patroon in, of kom je erachter waarom je je de laatste tijd (niet) zo lekker in je vel voelde.

Juni is ontbijtmaand bij Marley Spoon!

Ontdek de lekkerste ontbijt recepten op ons menu