📸 Eet meer vegetarisch en doe mee met #greenmarleyspoon

Een decennium geleden zette Paul McCartney de campagne “Meat Free Monday” op, en al gauw werd het een wereldwijd succes. Inmiddels zijn er zoveel lekkere vleesalternatieven & recepten beschikbaar, dat je met de vegetarische keuken alle kanten op kunt! In deze blogpost ontdek je 5 handige tips om een vegetarische levensstijl aan te houden. Zo kan je makkelijk meedoen met onze #greenmarleyspoon challenge!

Door: Louie Van Nieuwenborgh / 04/01/2021

MS EU Veggie Greenmonth Blog

🥚 Eieren toevoegen is een eitje

Veel mensen denken dat eieren enkel op de brunchtafel thuishoren. Deze mythe kunnen we officieel uit de weg ruimen: het is namelijk een ongelofelijk veelzijdig ingrediënt! Kluts bijvoorbeeld wat eieren en voeg dit toe aan je vegetarisch roerbakgerecht. Ook in deze Burmese groentesoep is een eitje niet misplaatst. Of wat dacht je van Japanse okonomiyaki met witte kool? Op deze manier heb je een stevige portie proteïne binnen, én heb je een lang verzadigd gevoel!

😋 Textuur smaakt

Maak je een vegetarisch gerecht? Zorg er dan voor dat je verschillende soorten groenten gebruikt. Zo ervaar je heel veel verschillende texturen en zijn je smaakpapillen absoluut niet verveeld! Deze lichte kikkererwtensalade met sperziebonen en feta is zonder twijfel een feestje in je mond, maar deze Bulgaarse bonensoep is zonder twijfel ook onweerstaanbaar!

👨🏼‍🍳 Maak vleesalternatieven met groenten

Er bestaan tal van groenten met een vleesachtige textuur die je gemakkelijk als alternatief kan gebruiken. Je kan de klassieke weg opgaan door een gevulde aubergineschotel in plaats van Parmezaanse kip te maken. Heb je het graag wat creatiever? Maak dan bijvoorbeeld een hamburger met zwarte bonen of gebruik jackfruit om het effect van pulled pork na te bootsen. Om je gerechten wat meer volume te geven, kan je ook een verscheidenheid aan granen gebruiken (bijvoorbeeld quinoa, freekeh of bulgur).

🍃 Varieer erop los

Hoe meer je varieert met verschillende ingrediënten, hoe groter de kans dat je alle nodige vitaminen op één bord krijgt. Zo bevatten eieren en zuivel veel vitamine B12, terwijl bijvoorbeeld linzen, noten en broccoli boordevol ijzer zitten. Wil je toch het zekere voor het onzekere nemen? Dan kan je natuurlijk ook voedingssupplementen voor vegetariërs innemen.

🙏 Wees aardig voor jezelf

Ben je tot hiertoe altijd een carnivoor geweest, en vind je het moeilijk om vlees abrupt uit jouw levensstijl te bannen? Je hoeft niet meteen ‘cold turkey’ te gaan: je kan bijvoorbeeld beginnen door eerst rund- & varkensvlees te schrappen, enkele dagen per week vegetarisch te eten of enkel ‘s avonds nog een stukje vlees te eten. Zo raak je langzaamaan vertrouwd met heerlijke vegetarische gerechten, en zeg je na een tijdje misschien wel volledig vaarwel tegen vlees!

📸 Doe mee met de #greenmarleyspoon challenge

Ga jij in april voor meer vegetarisch? Deel jouw creaties op sociale media met de hashtag #greenmarleyspoon. Wij resharen graag jullie keukenavonturen!