5 x tips om gezond te blijven deze herfst

De zomer hebben we gedag gezegd, en zo langzaam aan kondigt de herfst zich aan. Dit betekent ook: een zwakker immuunsysteem en minder energie. Hoe voorkom je dat?

Door: Alex / 10/11/2019

Iedereen kent het: wanneer de temperatuur daalt, verzwakt ons immuunsysteem en hebben we over het algemeen minder energie. Ook zijn we in deze tijd extra vatbaar we zijn voor griep of verkoudheid - iets wat je juist nu natuurlijk wilt voorkomen! Hoe vatbaar we hiervoor zijn, hangt af van een aantal factoren. Met name een gebrek aan slaap, te weinig lichamelijke beweging en mentale stress zijn verantwoordelijk voor een zwak immuunsysteem. Met een paar eenvoudige tips kun je je immuunsysteem een boost geven en je beschermen tegen ziekteverwekkers:

Anti griep smoothies

1. Gezond eten

Besteed aandacht aan een uitgebalanceerd en vezelrijk dieet. Het Nederlandse Voedingscentrum beveelt minstens 250 gram groente en 2 porties fruit per dag aan - dit voorziet je lichaam van voldoende vitamine C. Op ons menu vind je onder het label 'gezonde keuze' iedere week gezonde opties, met minimaal de aanbevolen hoeveelheid groente en zo veel mogelijk volkoren producten.

Voedingsmiddelen die het afweersysteem van je lichaam stimuleren: broccoli, citroen, sinaasappels, witlof, knoflook, appels, amandelen, gember, paprika.

2. Voldoende slaap

Iedereen heeft voldoende en goede slaap nodig! Met een paar eenvoudige trucs kun je ervoor zorgen dat je tijdens je slaap ook echt uitrust. Zo helpt het bijvoorbeeld om je kamer 10-15 minuten voordat je gaat slapen goed te ventileren, en te zorgen voor een goede luchtvochtigheid in de kamer door bijvoorbeeld een natte handdoek over de verwarming te hangen. De vochtige lucht voorkomt het uitdrogen van de slijmvliezen als resultaat van de droge verwarmingslucht.

3. Frisse lucht

Ook overdag is frisse lucht belangrijk! Ventileer werk- en leefruimtes meerdere keren per dag en ga de frisse lucht in, zelfs als het weer niet mee zit. Zo houd je de luchtcirculatie op gang.

4. Beweging

Volgens verschillende studies hebben mensen die minstens 5 keer per week bewegen of sporten (naar je werk fietsen of een lange wandeling maken telt ook!), slechts de helft zo vaak last van verkoudheid als mensen die minder vaak per week bewegen. Ook zijn de symptomen van ziektes minder erg, wanneer ze toch de griep of een verkoudheid vatten.

5. Vermijd langdurige stress

Of het nu gaat om stress op het werk, een ruzie met je vriend of vrienden, of zelfs werkloosheid: er zijn aanwijzingen dat vooral gestresste mensen meer vatbaar zijn voor ziekte. Mindfulness-oefeningen zoals meditatie of Thai Chi kunnen helpen het stressniveau te verlagen, innerlijke rust te krijgen en zo het immuunsysteem te versterken.

Wil je meer weten over gezonde voeding? Doe inspiratie op met deze heerlijke smoothie recepten vol vitamines.

Alles wat je nodig hebt thuisbezorgd Meld je nu aan om jouw favo recepten bij je thuis te ontvangen.